Thursday, June 16, 2011

Hur jag och min man traffades och hur vi hamnade i Philadelphia

I november 2003 akte jag till New York (till en liten stad norr om Manhattan) som Au-pair. Jag traffade sa smaningom en norsk tjej som jag umgicks valdigt mycket med. En kvall bestamde vi oss for att ga ut. Jag fick kora eftersom jag bara var 19 och inte kunde dricka iallafall. Dessutom hade jag ingen "curfew" pa bilen som nastan alla andra au-pairer hade.
Vi akte till en klubb dar min kompis blev ganska berusad och borjade prata med en massa olika killar. Jag hade spanat in en kille, men eftersom jag var nykter sa vagade jag inte ga fram. Efter en stund kommer min kompis fram med den har killen som jag spanat in och springer ivag med en annan (hahaha). Han fick mitt mobilnummer och ringde mig direkt efter att vi lamnat klubben. Dagen efter akte vi till hans lilla stad (1.5 timmar bort) pa karnival. Efter den dagen borjade vi traffas sa fort vi var lediga. Jag akte till honom nagra kvallar i veckan och korde hem mitt i natten och spenderade mina lediga helger med honom. Han tog tom med mig pa 4th of July firande till hans familj tva veckor efter att vi traffats.
Tyvarr sa blev det strul med familjen jag jobbade for (mamman gillade inte mig) sa jag akte hem till Sverige valdigt abrupt i Augusti 2004.
Jag flyttade hem till min pappa och hittade ett jobb sa smaningom. Tankte pa den har killen till och fran men vi hordes aldrig eftersom han precis skulle flytta (och han bytte telefonnummer).
Jag borjade fundera pa vad jag ville gora med mitt liv. Valde mellan att plugga i Sverige (vilket skulle formodligen resultera i nat ar pa Komvux forst) eller aka tillbaka till USA och plugga tre ar och fa en kandidatexamen. Jag valde USA.
Akte dit i september 2005 och bodde nagra dagar pa hotell innan jag kunde flytta in till boendet pa skolan. Hotellet jag bodde pa lag inte langt ifran dar den har killens mamma bodde (hade varit dar en gang) sa en dag tog jag en promenad och hittade huset dar hans mamma bodde. Knackade pa och fick presentera mig eftersom hon inte kande igen mig forst. Hon ringde till sin son och sa "guess who I have standing next to me?". Vi pratade en snabbis pa telefon och han sa att han skulle komma och halsa pa mig nasta dag. Sen den dagen har det varit vi pa ett eller annat satt.
Vi flyttade ihop valdigt fort i staden dar jag pluggade och bodde dar i tre ar tillsammans. Efter 1.5 ar blev jag med barn, jag jobbade och pluggade anda till dagen innan han foddes. Tog en termin (tre manader) ledigt innan det var dags att fortsatta med mina studier. Ett halvar senare blev jag klar med skolan och min son hade redan hunnit bli 10 manader. Jag kunde fa ett OPT, alltsa ett extra ar pa mitt visum, men det kandes allt for jobbigt med barn, nytt jobb, flytt till ny lagenhet osv. Jag bestamde mig for att flytta hem till Sverige med min son. Vi gjorde alltsa slut men hordes varje dag. Jag hoppades att han skulle inse vad han gatt miste om och komma till Sverige.
I december, 3 manader senare, kom han. Vi bodde i Sverige i 6 manader tillsammans, men hade det otroligt tufft pga av att ingen av oss fick jobb (varsta tiden mojligt att flytta till Sverige) och han vantrivdes enormt.
I juni 2009 flyttade han tillbaka till USA. I oktober akte vi och halsade pa honom. Den 1 Januari 2010 gifte vi oss i Sverige och i Mars skickade vi in ansokningen om mitt visum. Det tog totalt 11 manader for mig att fa det (tio om inte det strulat sig med en sponsor) och den 6 Mars 2011 landade vi antligen i USA igen. Denna gang for alltid.

5 comments:

Swedish Army Wife said...

Kul att läsa er historia! :)

Johanna said...

Hejhej! Halkade in har fran Eleonor's blogg i TN... kul att lasa om eran lilla historia! :)

Kom sjalv hit som au-pair for ett antal ar sedan, och trodde jag bara skulle bara borta i 1ar... det ar nu ca 6ar sedan och jag ar fortfarande kvar..:) Life doesnt always turn out the way you plan i guess...:P Kommer ni bli kvar har for alltid tror du?

Anna said...

Åå vad romantiskt! Gillar såna här lyckliga slut :) Hittade dig via Linneas blogg.

Linnéa i Alabama said...

Kul att läsa er historia!

Belle said...

Hej, oj gud vad våra vägar i livet verkar ha vart lika! Haha,jag hade exakt samma problem när jag var aupair och fick avbryta efter bara 3 månader! Jag träffade min man här på semester 2006 och sen flög jag vidare ner till Jamaica för jobb, och sen tillbaks till NY i December för att jag saknade honom och sen kom han till Sverige Feb 2007 och sen dess har det vart vi =) Konstigt hur livet blir. Hoppas du har en bra helg!