Wednesday, July 13, 2011

Inte det lattaste

Det har med att hitta ett nytt daycare var ju inte det lattaste. Eftersom jag jobbar i stort sett samma timmar som de har oppet sa ar det min man som far aka/ringa runt. Igar var han pa ett stalle men han kande sig inte helt bekvam. Var son daremot var redo att borja pa en gang, han vill ju leka saklart. I Sverige har man ju inte alls samma problem. Jag alskade min sons dagis nar vi bodde i Sverige. Har ar det ju en hel lista man maste ga igenom for att kolla att de ar "ratt". Har ar nagra exempel:
Priset- har kostar det mellan 30-150 dollar per dag i avgifter. Man kan fa hjalp fran staten men maste da skicka in en hel hog med papper (och saklart inte tjana for mycket).

Lararna- Manga har utbildning men saklart vill man ju att personkemin ska funka. Dessutom ar det valdigt vanligt med muslimer har i Philadelphia. Jag har aldrig sett sa manga svarta muslimer som jag gor har. Jag har absolut inget emot detta, men jag tycker det kanns fel nar de gar i heltackande sloja och bara tva ogon tittar fram pa dagis.

Maten- jag far angest bara jag tanker pa vad de serverar for mat har i skolorna. Forst och framst sa serverar inte alla frukost, lunch och "PM snack" och da blir alltsa det ytterligare en kostnad. Om de gor det sa bestar det mest av skrapmat. Frukost kan besta av French Toast Sticks, muffins eller bagels. Lunch, pasta, fish sticks eller hamburgare. PM snack, Graham crackers, (ibland frukt) eller oat bars. Till det dricks det choklad eller jordgubbsmjolk (var son dricker inte mjolk overhuvudtaget sa han far alltid vatten)

Omradet- Nu jobbar ju jag mitt i stan men eftersom jag inte vet hur lange jag blir kvar sa blir det lite mer komplicerat. Helst ska det ju ligga mitt i stan (dyrare) sa jag kan ta bussen eller tunnelbanan hem eftersom min man alltid tar bilen till jobbet.

Ovrigt- Helst ska skolan ha ett bra "program" passande for ditt barns alder. Eftersom de borjar skolan har ett ar tidigare sa ska de garna vara forberedda for det innan 5 ars alder.
Sen har vi alla andra kostnader som tex "late fees" (du betalar varje vecka och om du ar en dag sen sa far du en forseningsavgift), utflykter och sa den obligatoriska "deposit" som brukar vara lika mycket som kostnaden for en vecka. Ja just ja, glom inte "registration fee" ocksa.

Detta ar alltsa anledningen till alla dessa nannys och au-pairs i USA. Jag har ju sjalv varit det men ar lite emot tanken eftersom jag vill att mitt barn ska fa leka med andra barn, ha rutiner och lara sig det sociala bla. Dessutom kan man inte lita pa folk och att ha min son ensam med nagon (som inte ar en nara van eller familj) skrammer mig.

1 comment:

Trillingnöten said...

Vilken mardröm! detta ser jag inte fram emot när vi flyttar nästa år!